A
análise é un termo empregado polos primeiros matemáticos
(Euclides, Papus de Alejandría) onde así denominaban un método
resolutivo de problemas matemáticos que consistía en supoñer como
sabido o resultado buscado e descompoñelo en partes cada vez mais
simples ata acadar a súa completa evidencia. Pese a que o lugar
natural da análise é as matemáticas xa dende a antigüidade foi
utilizado no razoamento filosófico. O propio Platón pon algúns
exemplos desta maneira de razoar para contrastala con método
dialéctico, onde se van refutando unha serie de opinión erróneas
ata decantarse pola verdadeira.
Descartes coñecía sobradamente os
textos matemáticos clásicos, en especial os de Pappus, con un de
cuxos problemas comeza a Xeometría cartesiana. Non cabe dúbida que
a clasificación das partes do método, en especial a referida a
análise, está en consonancia coa teima de Descartes de proporcionar
á filosofía a mesma calidade de certeza e rigorosidade da que gozan
as matemáticas.
Análise significa dividir,
desmiuzar, descompoñer pero dende a perspectiva do método
cartesiano é unha actividade puramente intelectual. Só podemos
dividir e descompoñer as cousas cando as confrontamos á luz da nosa
intelixencia. Na regra XII Descartes expón o exemplo do corpo
extenso que percibido cos sentidos, aparentemente parécenos simple e
único pero coa nosa intelixencia podemos comprendelo como composto
de corporeidade, extensión e forma cousas que na realidade nunca se
dan por separado pero que a nosa razón pode intuír. Así as cousas
simples son aquelas cuxo coñecemento é tan claro e distinto que non
podemos dividilas máis de forma que o seu coñecemento fora máis
distinto aínda. As cousas simples teñen a garantía de que son
percibidas pola razón de maneira intuitiva e polo mesmo sen
posibilidade de engano ou erro. Na mesma regra XII Descartes apura
unha clasificación das cousas simples. Por un lado distingue as que
son puramente intelectuais, que a razón pode abarcar de maneira
innata sen auxilio de imaxe algunha corporal: a vontade, a dúbida, o
coñecemento. Logo están as puramente materias que só coñecemos
como se dan nos corpos: a extensión, a figura ou o movemento. En
terceiro lugar estarían as cousas que se aplican indistintamente ó
material e ó espiritual: a existencia, duración, a unidade etc. E
por último as que Descartes chama nocións comúns, a modo de lazos
que relacionan as naturezas simples pero cuxa verdade nos resulta
totalmente evidente. Por exemplo, que dúas cousas iguais a unha
terceira son iguais entre si.
As cousas simples son coñecidas
por elas mesmas e non poden conter nada falso. Non cabe o erro no
coñecemento que temos delas porque en canto adquirimos unha breve
noción, dada a súa natureza simple e intuitiva, xa podemos
abarcalas por completo. De aí a importancia da análise en tanto que
descomposición do complexo en simple na adquisición do coñecemento.
Así á hora de resolver unha cuestión basta con analizala e
reducila ós elementos máis sinxelos, aqueles sobre os que podemos
obter a certeza intuitiva e sobre os que non cabe posibilidade de
erro. Desta maneira so resta reconstruír o resultado na súa
complexidade inicial, algo do que se ocupará a síntese, proceso
dalgún xeito contrario á análise, que consiste en integrar e
reconstruír unha cousa partindo dos seus elementos mais sinxelos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario